آیا امکان بهبود خاصیت ارتجاعی پوست وجود دارد؟

آیا امکان بهبود خاصیت ارتجاعی پوست وجود دارد؟

قطعا شما هم تا به حال متوجه شده اید که با افزایش سن، پوستتان دیگر قابلیت ارتجاعی قبلی را ندارد و به اندازه مثلا سال گذشته یا دو سال گذشته سفت نیست. بله این تغییر در ظاهر پوست به کاهش خاصیت ارتجاعی آن باز می گردد. اما آیا به نظر شما به توجه به این که انسان ها حتی توان بازگشت به یک ثانیه قبل را ندارند، باز هم امکان بهبود خاصیت ارتجاعی پوست وجود دارد؟ آیا باز هم می توان پوست را جوان و شاداب کرد؟

ما در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به این پرسش های شما پاسخ خواهیم داد.

امکان بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

همانطور که سن بالاتر می رود، پوست شما شروع به از دست دادن خاصیت کشسانی خود می کند. این تغییر وضعیت ناشی از کاهش تولید کلاژن و الاستین در پوست است. الاستین، همانطور که از نامش بر می آید، مسئولیت ایجاد خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری در پوست است. از سوی دیگر، کلاژن به پوست شما قدرت و سفتی می بخشد. استروژن عامل ایجاد کلاژن است. به همین دلیل زنان بعد از یائسگی با احتمال بیشتری ممکن است انعطاف پذیری پوست خود را از دست بدهند.

از آنجا که هیچ کس هنوز چشمه جوانی را پیدا نکرده است، جستجو برای یافتن راه هایی جهت بهبود انعطاف پذیری پوست همچنان ادامه دارد. به طور کلی دو نوع پیری برای انسان تعریف شده است. اولی پیری ذاتی است که عامل آن وجود ژن هایی است که در بدنمان قرار دارند و دومی پیری ناشی از عوامل خارجی است. منظور از عوامل خارجی عواملی مانند قرار گرفتن در معرض عناصر مختلف به خصوص خورشید است که ارتباطی به فعالیت های داخل بدن ندارند و از جایی خارج از بدن انسان کنترل می شوند.

اما این به این معنی نیست که دیگر هیچ چیر قابل تغییر نیست. شما کنترل بسیاری از عوامل بیرونی را به عهده دارید و می توانید اقدامات احتیاطی خاصی را برای پیشگیری از ظهور نشانه های پیری در بدن به خصوص صورت انجام دهید. به عنوان مثال اقدامات زیر امکان بهبود خاصیت ارتجاعی پوست را برایتان فراهم می کند:

  • استفاده از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی حداقل 15 بر روی صورت، دست ها و هر منطقه ای از بدنتان که در معرض آفتاب است.
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه که غنی از ویتامین ها هستند و می توانند در بهبود ظاهر پوستتان نقش داشته باشند.
  • عدم استفاده از سیگار که می تواند روند پیری را روی پوست تسریع بخشد.

از طرفی درمان جایگزینی هورمون برای زنان می تواند با افزایش تولید استروژن باعث افزایش خاصیت کشسانی پوست شود. اما این درمان خطراتی را برای سلامتی بدن به همراه دارد. به همین دلیل است که اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، استفاده از هورمون درمانی را با عنوان راهی جهت جلوگیری از پیری تایید نکرده است. برخی شواهد وجود دارد که نشان می دهد لوتئین، آنتی اکسیدان موجود در زرده تخم مرغ، اسفناج و دیگر سبزیجات برگ دار سبب بهبود الاستیسیته پوست می شود و ممکن است برای محافظت از پوست شما از اشعه ماوراء بنفش B یا همان (UVB) مفید باشد.

پس با رعایت چند نکته ساده ای که در بالا ذکر کردیم می توان گفت که امکان بهبود خاصیت ارتجاعی پوست قبل از وخیم شدن اوضاع وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *