نحوه مقابله و درمان اسکارها، ترک های پوستی و سلولیت

نحوه مقابله و درمان اسکارها، ترک های پوستی و سلولیت

اسکارها، ترک های پوستی و سلولیت این سه مورد از بزرگترین شکایاتی است که معمولا خانم ها دارند. بسیاری از افرادی که بارداری را تجربه کرده‌اند از ترک های پوستی رنج می‌برند و می‌خواهند بدانند چگونه آنها را از بین ببرند. جای زخم به خصوص برای بیماران دارای آکنه مشکل دیگری است و سلولیت هنگامی که هوا گرم می‌شود وفصل پوشیدن لباس های باز و استخر فرا می‌رسد؛ واقعا یک مشکل واقعی است. امروز در مجله لیلی لند در این زمینه می‌خواهیم به شما کمک کنیم و راهکارهای واقعی مدیریت این سه مشکل متمایز را با هم پیدا کنیم.

درمان اسکارها ها

اسکار یا همان جای زخم نتیجه ترمیم پوست پس از آسیب دیدگی است. پوست ما به گونه ای طراحی شده است که اولین سد ما در برابر عفونت باشد. هنگامی که دچار صدمه ای می‌شویم یا تصمیم می‌گیریم که عمل جراحی را انجام دهیم، سد پوست ما دچار آسیب می‌شود و بدن با بستن آن در اسرع وقت پاسخ می‌دهد؛ تنها مشکل این است که بافت اسکار، بسیار متفاوت از بافت پوست اطراف است، در نتیجه، ممکن است برآمده تر شود و یک لکه آشکار را ایجاد نماید. با گذشت زمان، گاهی دیده می‌شود اثر زخم ها از نظر ظاهری کمرنگ تر می شوند، اما هرگز از بین نمی‌روند.
معمولا پزشکان به بیماران می‌گویند که هیچ درمان مجزایی وجود ندارد، که برای همه مناسب باشد.

در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توان برای بهبود وضعیت اسکارها از آن کمک گرفت. این روش ها عبارتند از:

  • روشهای تجدید مجدد لیزر  Laser resurfacing treatments
  • درم ابریژن Dermabrasion
  • عمل جراحی Surgery
  • پرکننده های بافت Tissue Fillers
نحوه مقابله و درمان اسکارها، ترک های پوستی و سلولیت
نحوه مقابله و درمان اسکارها، ترک های پوستی و سلولیت

ترک های پوستی چگونه تشکیل می شوند و روشهای درمان آن چیست؟

ترک های پوستی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست بدن شما کشیده شده است، و پس از گذشت چندین وقت دوباره به حالت اول باز می‌گردد، اما نتیج این کار ایجاد شیارهای بر روی پوست است. معمولا خانم هایی که دوران بارداری را سپری کرده‌اند و یا برخی از بیماران که افزایش وزن سریعی داشتند و پس از آن دوباره کاهش وزن پیدا کرده‌اند، از ترک های پوستی زیاد در سطح نواحی مثل دور سینه ها، رو و زیرشکم، پهلوها و ران ها رنج می‌برند. با این حال، خوشبختانه، آنها بی ضرر هستند و به طور معمول با گذشت زمان محو می‌شوند، اما هرگز به طور کامل از بین نمی‌روند. ممکن است شما هم، تبلیغاتی را برای کرم ها و پمادهایی مشاهده کنید که نوید پاک کردن ترک های پوستی شما را دارند، این محصولات حاوی موادی مانند ویتامین E، کره کاکائو یا اسید گلیکولیک هستند. آنها برای پوست شما مناسب هستند، اما واقعا به طور کامل این ترک ها را پاک نمی‌کنند.

برخی درمان ها وجود دارد که در به حداقل رساندن ظاهر ترک های پوستی موثر است از جمله:

  • لیزر درمانی پالس رنگی Pulsed dye laser therapy
  • میکرودرم ابریژن Microdermabrasion
  • کرم ترتینوئین  Tretinoin Cream
  • لیزر فرکشننال Fractional photothermolysis
  • لیزر تحریک کننده Excimer laser

معمولا پزشکان دوست دارند روش های درمانی را به کار ببرند که بیشترین تاثیر را بر بیماران داشته باشد. آنها معمولا با در نظر گرفتن این که چه مدت زمان از ایجاد ترک های پوستی می‌گذرد، چقدر معالجه خاص برای آنها نیاز است، قیمت و انتظاراتی که ممکن است بیماران در مورد نتایج داشته باشند و … مناسب ترین نوع درمان را به کار خواهند گرفت. اما، باید همیشه این مطلب را در نظر بگیریم که، بیشتر درمانها فقط تا حدی مؤثر هستند؛ هیچ درمانی تا کنون ترک های پوستی را به طور کامل از بین نبرده است.

سلولیت چیست و روش های درمان آن چیست؟

سلولیت نتیجه رسوبات چربی در نزدیکی سطح پوست است، که بدن حالتی شبیه پوست پرتقال و ناهمگون می‌دهد. به محض فرا رسیدن فصل گرما و لباس شنا باعث خجالت عمیق در افراد می‌شود. این رسوبات چربی به بافت پیوندی در زیر پوست شما فشار می‌آورند که در نتیجه، باعث می‌شود سطح زیر پوست حالت صاف و یکدست نداشته باشد. بیشتر زنان در برهه هایی از زندگی خود دچار سلولیت می‌شوند، اما این موضوع را یادآور شویم که تحقیقات نشان داده ممکن است این عارضه به ارث برده شود. (یعنی اگر مادر شما سلولیت داشته است، احتمال خیلی زیاد وجود دارد که شما نیز به آن مبتلا شوید.)

کاهش وزن، رژیم غذایی سالم و ورزش بهترین راه های دفاع از شما در برابر سلولیت است؛ زیرا این راهکارها مطمئناً باعث کاهش چربی در زیر پوست شما می‌شوند. اما این نکته وجود دارد که متاسفانه، حتی در وزن ایده آل، سلولیت های قدیمی بعید است که به طور کامل از بین برود.

انجام عمل لیپوساکشن در درمان سلولیت بی اثر است، زیرا این روش تنها چربی‌های عمیق را هدف قرار می‌دهد، در حالی که سلولیت نزدیک سطح پوست است. شواهد علمی کمی وجود دارد که ثابت کند، بیشتر دستگاه ها، محصولات و کرم هایی که برای درمان سلولیت در دسترس هستند، به طور کامل بتوانند سلولیت را از بین ببرند و به پوست حالتی صاف و یکدست بدهند.

مزوتراپی توسط تعدادی از پزشکان به عنوان درمانی برای سلولیت مورد استفاده قرار گرفته است، اما هنوز نتایج ثابت شده ای را به ما نشان نداده است.

سلولیت یک مشکل پوستی است و یک مشکل چربی نیست. سلولیت به دلیل اتصال غیر طبیعی بین پوست و بافت زیرین بدن شما ایجاد می‌شود. تشکیل سلولیت می تواند تحت تأثیر هورمون و همچنین ژنتیک شما باشد. یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی که بر پایه اسیدهای چرب ضروری، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها است، شاید بتواند به کاهش التهاب سلولی، کاهش مایعات و افزایش گردش خون کمک کند. این توصیه ما به عنوان یک روش غیر تهاجمی برای افزایش تولید کلاژن در پوست شما است، اما متأسفانه درمانی برای سلولیت نیست.

دو دستگاه وجود دارد که FDA اخیراً برای نبرد سلولیت تصویب کرده است. یکی TriActive است که نور لیزر است و مورد دیگر VelaSmooth است، که میزان انرژی بالایی از خود ساطع می کند. هر دو از طریق ترکیبی از تابش انرژی لیزر سبک، دستکاری بافت و فشار به سلولیت ها کار می کنند. هیچ یک از این روشهای درمانی ارزان نیستند اما امروزه در اروپا هر دو روش درمانی از طریق پزشک برای درمان سلولیت در دسترس است. باز هم تاکید می‌کنیم که، این درمانها ممکن است ظاهر پوست را بهبود ببخشند و حالت دفرمگی را کاهش دهند؛ اما درمان قطعی برای سلولیت نیستند.

در حالی که  اسکارها، ترک های پوستی و سلولیت ظاهر ما را ناخوشایند می کند، خبر خوب این است که، چندین روش وجود دارد که می توان با کمک آنها، اثرات ظاهر نامطلوبتان را به حداقل برسانید.

منابع:
https://blogs.webmd.com/healthy-skin/20100823/how-to-combat-scars-stretch-marks-and-cellulite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *