در مطلب ( ارتباط میان رنگ ادرار با انواع بیماری‌ها ) از مجله لیلی لند به یک موضوع پزشکی اشاره شده است که برای بسیاری از افراد جای پرسش دارد معمولا در آزمایشات عمومی‌یکی از شاخص‌هایی که مد نظر قرار می‌گیرد رنگ ادرار فرد آزمایش‌ دهند است. آیا این موضوع برای نشان دادن نوعی اختلال در سلامتی فرد است و در واقع آیا رنگ ادرار هر فردی نشانگر بخشی از مشکلات سلامتی فردی می‌تواند مدنظر قرار گیرد امروز و در این مقاله سعی شده است ارتباط میان رنگ ادرار و انواع مشکلات بیماری در افراد را برسی کنیم تا این موضوع برای مخاطبان تا حدی واضح شود. در ادامه با ما همراه باشید.

اهمییت توجه به رنگ ادرار و ارتباط میان رنگ ادرار با انواع بیماری‌ها

رنگ ادرار به شما خواهد گفت آیا شما کم آبی دارید و یا بیماری هستید یا نه؛ رنگ ادرار یک ابزار اندازه گیری بسیار مفید برای سلامتی است از آنجا که هیدراتاسیون بدن هر فرد توسط دستگاه دفع ادرار انجام می‌شود و بخش مهمی از بدن ما را مایعاتی متشکل از آب تشکیل می‌دهد در واقع ما با دانستن اطلاعاتی مانند رابطه رنگ ادرار و انواع نارسایی‌های بیمار گونه می توانیم از سلامت خود مطمئن شویم. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید دست خود را در یک فنجان کثیف کنید. بعد از ادرار کردن می‌توانید رنگ آن را به راحتی در داخل ظرف توالت ارزیابی کنید. (اگر ادرا هم با کمی‌ آب توالت رقیق شود نگران نباشید. این هنوز یک سنج کاملاً مفید است.) شما احتمالاً متوجه شده اید که هر روز و به طور روزانه ادرار‌تان تغییر رنگ می‌دهد. بنابراین‌، باید بدانید که چه مواردی باید مورد توجه قرار گیرد؟ ما در اینجا نمودار رنگ ادرار را با هم برسی می‌کنیم تا شما بتوانید از آن برای سنجش سلامتی خود بهره ببرید.

انواع رنگ ادرار و ارتباط با بیماری‌ها

100 درصد شفاف

نوشیدن آب هر روز به اندازه کافی بسیار مهم است‌، اما زیاده روی در مصرف آب هم امکان پذیر است. اگر ادرار شما کاملاً شفاف است و رنگ زرد خود را از دست داده است‌، احتمالاً بیشتر از مقدار توصیه شده آب می‌نوشید. همچنین‌، اگر تکرر ادرار به کار تمام وقت شما تبدیل شده است‌، این نشانه دیگری است که شما را کمی‌ آزار خواهد داد. برای اکثر بزرگسالان بصورت میانگین‌،ادرار کردن بین 4 تا 10 بار طی یک دوره 24 ساعته طبیعی است. دلیلی که برخی پزشکان به بیمارانی که بیش از این مقدار در طول روز ادرار میکنند توصیه می‌کنند که کمتر از مایعات استفاده کنند آن است که از هدر رفتن بیش از حد مواد ضروری برای بدن جلوگیری کنند‌، مقدار زیاد ادرار باعث می‌شود الکترولیت بدن از دست برود و رقیق شود. اگرچه نادر است‌، نوشیدن مایعات زیاد و آب در طول روز می‌تواند منجر به مسمومیت با آب شود. در تعریف این نوع مسمومیت آورده شده است که یک فرد در طول نباید بیش از بیست لیوان آب و مایعات بنوشد. اگر این مقدار به چهل لیوان در طول روز برسد احتمال مسمومیت و مرگ ناشی از آن بالا خواهد بود. اما اکثریت قریب به اتفاق ما نباید نگران آن سطح از نوشیدن بیش از حد باشیم. به طور کلی‌، هنگامی‌که بیش از حد ادرار می‌کنید و الکترولیت بدنتان هدر می‌رود‌، خود را به نوشیدن وعده‌های کوچک آب محدود کنید تا زمانی که ادرارتان یک رنگ زرد را به دست آورد. مثل لیموناد تا آبجو سبک با رنگ زرد شفاف، این به معنی دفع کاملاً مناسب است. ما دوست داریم که این منطقه از طیف رنگ ادرار را رنگ عمدتا سلامت بدانیم. (این نشان می‌دهد بدن شما در وضعیت درست است‌، پس با همان روش پیش بروید و به آن روش ادامه دهید!)

نوشیدن آب آشکارترین روش برای آبرسانی است. اما آیا می‌دانید خوردن میوه و سبزیجات هم منبع خوبی برای آبرسانی به پوست‌ تان است؟

میوه‌ها و سبزیجات برای هیدراتاسیون عالی هستند:

ادرار به رنگ کهربای غلیظ به چه معنا است؟

هنگامی‌که ادرار به رنگ کهربایی ویا حتی تیره تر به نظر می‌رسد‌، احتمالاً نوشیدن آب برای شما ضروری است. اگرچه این بخش از طیف رنگی ادرار نشان دهنده سطح خطرناک کم آبی بدن نیست‌، اما اگر به وضوح آب و مایعات ننوشید شما می‌توانید در آن جهت حرکت کنید. هنگامی‌که بدن شما آب بیشتری را نسبت به زمان آخرین باری که مایعات نوشیده‌اید را از دست می‌دهد‌، شروع به ذخیره کردن آب موجود می‌کند. با رعایت این احتمال آب کمتری برای رقیق کردن مواد معدنی و مواد شیمیایی موجود بدنتان می‌کند درنتیجه ادرار شما غلیظ تر و رنگی تر می‌شود.

ادرار به رنگ قهوه‌ای تیره به چه معناست؟

اگر ادرار شما به رنگ قهوه‌ای یا نارنجی تیره است‌، وقت آن است که به آن توجه کنید‌، زیرا به احتمال زیاد دچار کمبود آب شدید هستید. استفراغ‌، اسهال و تب باعث می‌شود بدن به سرعت آب از دست بدهد و در عین حال این بیماری‌ها از دلایل عمده کم آبی بدن هستند. خوشبختانه‌، اکثر بزرگسالان سالم به راحتی می‌توانند با نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات پر از الکترولیت‌، مجدداً هیدراته شوند. به خاطر داشته باشید که اگرچه آب بطری و شیر آب حاوی مقداری الکترولیت است‌، ممکن است به چیزی با غلظت بالاتر مانند یک سرم خوراکی قندی نمکی یا یک نوشیدنی خانگی احتیاج داشته باشید تا بتواند تعادل الکترولیت بدن را به طور مناسب بازگرداند. در كودكاني كه با كمبود آب در اثر استفراغ و اسهال روبرو هستند‌، می‌بایست تحت درمان توسط یک پزشک متخصص کودکان قرار بگیرند.

نکاتی برای هیدراته ماندن بدن:

همچنین ممکن است غذایی که به تازگی آن را خورده‌اید باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای در ادرارتان شود. برخی از غذاهای شناخته شده می‌توانند دلیل ادرار قهوه‌ای باشند: خوردن بیش از حد آلوئه ورا، باقلا، رنگ خوراکی و ریواس

شرایط پزشکی مرتبط با ادرار قهوه‌ای شامل موارد زیر است:

ارتباط میان رنگ ادرار با انواع بیماری‌ها
ارتباط میان رنگ ادرار با انواع بیماری‌ها

چه چیزی باعث تغییر رنگ ادرار مان می‌شود؟

ما انتظار داریم که ادرار فرد به نوعی زرد باشد. بنابراین‌، وقتی به آن نگاه می‌کنیم و هر رنگ دیگری را ‌ببینیم‌، می‌تواند لحظه به لحظه باعث وحشت فرد شود. قبل از انجام هر نتیجه گیری وحشت ‌انگیزی درباره اینکه چرا رنگ ادرار شما مانند یک مایع رنگی غلیط است‌، یک ثانیه به فکر کنید درباره هر نوع غذای جدیدی که خورده اید یا داروهایی که مصرف کرده‌اید. شاید به راحتی بتوانید یک دلیل قانع کننده بیابید.

علائم دیگر که به شرایط جدی تر اشاره دارند و احتمالا باید به آنها توجه شود:

آیا می‌دانید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

شک و تردید‌، عدم اطمینان به سلامت خود و وجود رنگ‌های غیر طبیعی در ادرار تان که نمی‌توانند به غذاهایی که اخیراً خورده‌اید مرتبط باشند یا داروهای استفاده شده در این مدت که دلیل تغییر رنگ ادرار را توضیح دهند دلایل خوبی برای مراجعه به پزشک است. با این حال‌، متخصصان تأکید می‌كنند كه اگر ادرار شما خیلی تیره یا نارنجی است‌، زودتر با یک متخصص تماس بگیرید. زیرا كبد بیمار می‌تواند یکی از دلایل این تغییر رنگ باشد.

همچنین دلایل زیر برای مراجعه به پزشک با اهمییت است؟ بوها و علائمی مانند:

بنابراین‌، چه مقدار آب باید بنوشیم؟

توصیه روزانه برای هر فرد درحال حاضر حدود 9 لیوان برای زنان و 13 لیوان برای مردان است. اما به خاطر داشته باشید که این فقط یک راهنما کلی است.

عواملی مانند سن‌، در صورت بارداری یا شیردهی‌، و اینکه هوای منطقه محل زندگی شما چقدر گرم است و میزان فعالیت بدنی شما همگی تأثیر مستقیمی روی مقدار نوشیدن آب می‌گذارد.

سوال

آیا نوشیدن هنگام تشنگی روشی مطمئن برای آبرسانی به بدن است؟

پاسخ

اگر منتظر هستید تا تشنه شوید و سپس آب بنوشید‌، ممکن است مقداری از آب بدنتان را از دست بدهید. داشتن یک بطری آب که همیشه در دسترس باشد بسیار مفید است و همچنین روش خوبی برای اطمینان از دریافت آب کافی است. شما می‌توانید به خود یادآوری کنید که بین کارها یا در فواصل زمانی دیگر‌، مانند استراحت، تجارت یا در فواصل دیدن یک نمایش‌، نوشیدن آب را در دستور کار خود قرار دهید. اگر در جایی هستید که بسیار گرم یا خشک است‌، یا در حال شیردهی هستید یا فعالیت‌های بدنی زیادی انجام می‌دهید‌، حتما کمی‌بیشتر آب بنوشید. سالم و موفق باشید.

منابع:
https://www.healthline.com/health/hydration-chart#hydration-rules

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *