خواص و مضرات استفاده از آلفا هیدروکسی اسید برای مراقبت از پوست

خواص و مضرات استفاده از آلفا هیدروکسی اسید برای مراقبت از پوست

علاقه افراد به مراقبت از پوست هر روز رو به افزایش است و این موضوع کاملا طبیعی است زیرا انسان زیبایی طلب است. به همین خاطر هم صنعت مراقبت از پوست روز به روز در حال پیشرفت است. در طی همین پیشرفت ها ترکیبی به نام آلفا هیدروکسی اسید (AHA) به بازار آمد که توانست به سرعت بین پزشکان و بیماران مبتلا به بیماری ها و ضایعات پوستی محبوب شود. حتی افرادی که مشکل پوستی نداشتند نیز نیاز به مصرف این محصولات را احساس می کردند. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به شما می گوییم که چرا این محصولات بین افراد زیادی محبوب شد و خواص آلفا هیدروکسی اسید برای مراقبت از پوست چیست؟

آلفا هیدروکسی اسید برای مراقبت از پوست

آلفا هیدروکسی اسید مجموعه ای از ترکیبات ساخته شده از مواد غذایی آشنایی هستند. از جمله شناخته شده ترین آن ها عبارتند از:

  • اسید گلیکولیک (استخراج شده از نیشکر قند)
  • اسید لاکتیک (استخراج شده از شیر ترش)
  • اسید مالیک (استخراج شده از سیب)
  • اسید سیتریک (استخراج شده از مرکبات)
  • اسید تارتار (استخراج شده از انگور قرمز)

جویندگان زیبایی در مصر، سال های قبل از کشف آلفا هیدروکسی اسید، به دنبال این ترکیبات طبیعی برای مراقبت از پوست خود بودند. بنابراین می توان گفت تا حدودی قدمت محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید به مصر باستان باز می گردد. اما محبوبیت این محصولات در سال های اخیر روی به افزایش بوده است.

در ابتدا متخصصین پوست این محصولات را برای لایه برداری از پوست تجویز می کردند اما در سال 1992 و زمانی که سازمان غذا و داروی آمریکا این ترکیب را تایید کرده و اجازه استفاده از آن را بدون تجویز پزشک صادر کرد، این محصول جای خود را در محصولات مراقبت از پوست نیز باز کرد. به طوری که امروزه می توان آلفا هیدروکسی اسید را به شکل صدها محصول از جمله کرم های صورت و بدن، کرم های ضد آفتاب، محصولات ضد آکنه، شامپوها، نرم کننده های پوست و عوامل روشن کننده پوست یافت.

به گفته دکتر کنت بیرو، مربی بالینی پوست در دانشگاه دوک : “آلفا هیدروکسی اسیدهای یک لایه بردار عالی است و جریان خون را به پوست افزایش می دهند، به طوری که محصولات مراقبت از پوست حاوی این ترکیب می توانند به کم کردن خطوط و چین و چروک ها نیز کمک کنند.”

سایر مزایای استفاده از آلفا هیدروکسی اسید برای مراقبت از پوست شامل روشن شدن لکه های تیره و کاهش ظاهر جای جوش سیاه شده می باشد.

انتخاب درست محصولات مراقبت از پوست حاوی AHA

دکتر رابین اشینوف، مدیر مرکز پوست و زیبایی در مرکز پزشکی دانشگاه Hackensack در Hackensack، N.J می گوید: “هیچ کدام از محصولات مراقبت از پوست حاوی آلفا هیدروکسی اسید، از دیگری برتری فاحشی ندارد. همه این ها به نوع پوست شما و میزان بهبود مورد نیاز بستگی دارد.”

تفاوت عمده میان محصولات مراقبت از پوست حاوی آلفا هیدروکسی اسید، غلظت و PH آن ها است. در سطوح غیرمستقیم، اسیدهای هیدروکسی آلفا به طور کلی برای بسیاری از افراد ایمن هستند. هرچند افرادی که دارای پوست های حساس هستند یا به روزاسه و درماتیت سبورئیک مبتلا می باشند، احتمال بیشتری دارد که پس از مصرف این محصولات دچار بثورات شوند. به این افراد معمولا توصیه می شود که نام برندی که استفاده می کنند را تغییر دهند.

به طور معمول، محصولات مراقبت از پوست که شما می توانید آن ها را بدون نسخه پزشک دریافت کنید، مانند مرطوب کننده ها یا لوسیون ها، حاوی تنها 5 درصد اسید گلیکولیک هستند. اما محصولاتی که بین دارویی بودن یا آرایشی بودن آن ها تضاد وجود دارد و نمی توان آن ها را در هیچ یک از این دسته ها قرار دارد معمولا بین 8 تا 14 درصد از این اسید را در خود جای می دهند. این محصولات برای استفاده روزانه طراحی شده اند. اما ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بهبود را روی پوست نشان دهند.

سریع ترین و بهترین نتیجه را زمانی به دست می آورید که غلطت اسید گلیکولیک در محصول مورد استفاده تان بین 20 تا 30 درصد باشد. اما با این حال باز هم نتایج موقتی هستند و باید به طور مرتب تکرار شوند. دکتر دیل ایاساسون، استاد پزشکی بالینی دانشگاه پزشکی جورج واشنگتن در واشنگتن، معتقد است که لایه برداری توسط این اسید نیز باید حتما توسط متخصص پوست و مو و به دقت استفاده شود.

اگر غلطت این ماده در محصول مورد استفاده بین 50 تا 70 درصد باشد، نتایج بهتر و طولانی تر خواهد شد. اما این غلظت بیشترین خطر ایجاد عوارض جانبی را دارند و حتما باید توسط متخصص مورد استفاده قرار بگیرد.

جنبه های مثبت استفاده از آلفا هیدروکسی اسید برای مراقبت از پوست

با استفاده از آلفا هیدروکسی اسید برای مراقبت از پوست می توانید مزایای زیر را به دست آورید:

  • پوست لطیف می شود و قدرت آن بهبود پیدا می کند.
  • با ایجاد لایه برداری ملایم خطر ایجاد خطوط روی پوست کاهش پیدا می کند.
  • آلفا هیدروکسی اسید اغلب لکه های ناشی از سنی را روشن می کند و به عنوان بخشی از درمان می تواند جوش های سر سیاه را از بین ببرد.

بسیاری از محصولات حاوی این اسید ارزان بوده و بدون نسخه پزشک قابل دسترس هستند. پس می توانید به سادگی آن ها را روی پوست خود امتحان کنید.

جنبه های منفی استفاده از آلفا هیدروکسی اسید برای مراقبت از پوست

استفاده از آلفا هیدروکسی اسید برای مراقبت از پوست جنبه های منفی زیر را نیز به همراه دارد:

  • محصولات حاوی این اسید که بدون نیاز به نسخه قابل تهیه هستند معمولا غلظت کمی دارند و برای نتیجه گرفتن از آن ها به ماه ها زمان نیاز می باشد.
  • محصولات موثر لایه بردار حاوی این اسید فقط باید توسط پزشک و در مطب استفاده شود.
  • محصولات قوی پوست را عمیقا لایه برداری می کنند. بنابراین تا چند روز بعد از استفاده از آن ها پوست در برابر نور خورشید حساس است.
  • پوست جدیدی که بعد از لایه برداری رشد می کند حساسیت بیشتری نسبت به آسیب خورشیدی دارد. بنابراین باید بیشتر از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

بنابراین دفعه بعد که برای خرید محصولات مراقبت از پوست به داروخانه مراجعه می کنید، یادتان نرود که ترکیبات محصول را بخوانید تا از وجود اسید هیدروکسی آلفا با غلظت مناسب در آن مطمئن شوید.

2 پاسخ

    1. دوست عزیز، پوست اطراف چشم بسیار نازک و آسیب پذیر است، پیشنهاد می شود آن را اطراف چشم استفاده نکنید. شب ها پس از تمیز کردن پوست صورت، بر روی پوست مالیده شود. در افراد دارای پوست های حساس به صورت یک شب در میان استفاده شود و بعد از استفاده نیازی به شست و شو نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *