اپیلاسیون یک روش رایج برای حذف موهای زائد از پاها، زیر بغل، ناحیه بیکینی و صورت است. متاسفانه اپیلاسیون باعث ایجاد تحریک و بثورات پوستی می شود که می تواند بعد از این فرایند ظاهر پوست را جوش دار کند. برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون مهم است که پوست را قبل از برداشتن موهای زائدش به درستی آماده کنید. با این حال، دانستن آنچه که پس از اپیلاسیون بر روی پوست اتفاق می افتد نیز همان قدر مهم است. پس از اپیلاسیون با مراقبت های مناسب از پوست، خطر ابتلا به بثورات و قرمزی را کاهش دهید.

برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون باید از مواد طبیعی تسکین دهنده برای کاهش التهاب و جلوگیری از بثورات تحریک کننده استفاده کنید. برخی از بهترین داروهای طبیعی برای کمک به پیشگیری از قرمزی پوست بعد از اپیلاسیون شامل آلوئه ورا، عسل مانوکا، روغن درخت چای و ماسک خیار می باشد. بسیاری از روش های جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون که در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند ارائه کرده ایم، نه تنها تحریک پوست را کم می کنند بلکه شامل ترکیباتی هستند که موجب می شوند پوست زودتر بهبود پیدا کند.

در این مقاله به 11 روش برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون و علت این که چرا این داروها برای درمان التهاب و سوزش پوست مفید هستند اشاره خواهیم کرد. همچنین به اهمیت آماده سازی پوست قبل از اپیلاسیون و بعد از اپیلاسیون پی خواهید برد. به این ترتیب می توانید پوست صاف و ابریشمی را بعد از برداشته شدن موهای زائد تجربه کنید.

چگونه اپیلاسیون پوست را تحت تاثیر قرار می دهد؟

اپیلاسیون موهای زائد را از قسمت فولیکول برمی دارد. بنابراین رشد مجدد موها پس از اپیلاسیون زمان زیادی طول می کشد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد این روش را برای حذف موهای زائد بدنشان انتخاب می کنند. این روش همچنین یک روش موثر برای حذف مو از مناطق بزرگ بدن مانند پاها، قفسه سینه، و کمر است. اپیلاسیون همچنین می تواند برای حذف موهای ناحیه های کوچک تر بدن مانند موی زیر بغل، پشت لب، اطراف ابرو و اطراف اندام تناسلی استفاده شود.

با این وجود اپیلاسیون به جزء دردی که بر اثر کشیدن شدن فولیکول ها ایجاد می شود، می تواند عوارض دیگری نیز داشته باشد.  به عنوان مثال، در گزارش مجله بين المللی Dermatology، اعلام شده است که برداشتن مو با موم ممكن است گاهی باعث ايجاد فوليكوليت (برجستگی های قرمز و خارش دار) شود.

از آن جا که اپیلاسیون موجب می شود که موها از ریشه خارج شود، وقوع تحریک و باز شدن منافذ پوست و احتمال ابتلا به عفونت های باکتریایی بیشتر می شود. مجله Clinical Infectious Diseases اعلام کرد که عفونت های باکتریایی دستگاه تناسلی بعد از اپیلاسیون این ناحیه بسیار رایج است.

ضمن این که استفاده کنندگان از این روش نیز گزارش می دهند که اپیلاسیون اغلب سبب بروز خارش و سوزش در پوست آن ها می شود. ضمن این که پس از اپیلاسیون، اصطکاک پوست با خودش یا با لباس نیز می تواند سبب تحریک شود. بنابراین، زیر بغل، باسن و قسمت داخلی ران ها، به دلیل داشتن اصطکاک بیشتر، در معرض خطر ابتلا به تحریک و عفونت هستند. گاهی نیز به دلیل داغ بودن موم استفاده شده پوست دچار سوختگی می شود.

دکتر استفانی گاردنر در وبسایت WebMD گزارش می دهد که رشد موی زیر پوستی پس از اپیلاسیون رایج است. این اتفاق زمانی می افتد که فولیکول مو زیر پوست به دام می افتد و در آنجا رشد می کند. به این ترتیب مو از منفذ صحیح خود خارج نمی شود. این عارضه می تواند باعث ایجاد برآمدگی و عفونت های ثانویه در پوست شود.

چگونه پوست خود را برای اپیلاسیون آماده کنیم؟

از آنجایی که اپیلاسیون می تواند پوست را در معرض آسیب قرار دهد، مهم است که قبل از اپیلاسیون منطقه را آماده سازی کنید. این کار می تواند برای جلوگیری از عوارض پس از اپیلاسیون مفید باشد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که پوست قبل از اپیلاسیون نرم شده و سلول های مرده آن حذف شده اند. این کار می تواند پوست را برای اپیلاسیون آماده کرده و به پیشگیری از بروز خارش و سوزش پس از اپیلاسیون کمک کند.

برای جلوگیری از تحریک پوستی که می تواند باعث ایجاد بثورات، رشد موی زیر پوستی و عفونت های پوستی شود، اکثر متخصصان زیبایی توصیه های زیر را برای آماده سازی پوست ارائه می کنند:

روش لایه برداری طبیعی برای آماده سازی پوست قبل از اپیلاسیون

برای جلوگیری از تحریک پوست و ایجاد بثورات ناخوشایند بعد از اپیلاسیون شما باید از لایه برداری طبیعی پوست استفاده کنید تا سلول های مرده حذف شده و پوست نرم شود. در ادامه به یک دستور ساده که می توانید برای لایه برداری و جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون از آن استفاده کنید اشاره کرده ایم:

از یک یا دو روز قبل از اپیلاسیون از این روش استفاده کنید. این کار کمک خواهد کرد که سلول های مرده پوست حذف شده و پوست مرطوب شود. به یاد داشته باشید که در روز اپیلاسیون نباید از لایه برداری استفاده کنید. زیرا این کار ممکن است پوست شما را خیلی حساس کند.

بهترین زمان برای اپیلاسیون چه زمانی است؟

برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون به غیر از آماده کردن پوست باید بدانید که چه زمانی برای اپیلاسیون مناسب است. این موضوع به خصوص برای خانم هایی که پشت لب، پاها، بازوها یا خط بیکینی را اپیلاسیون می کنند مهم است.

مطالعه ای که در سال 2014 انجام شده است نشان می دهد که در طول سیکل قاعدگی، درک درد و اضطراب در زنان افزایش می یابد. در این مطالعه، بسیاری از زنان در این دوره زمانی، بالاتر میزان درد را گزارش دادند. بنابراین محققان توصیه می کنند که بعد یا قبل از پریود شدن اپیلاسیون انجام ندهید.

اگر پوست قبل از اپیلاسیون تحریک شده یا ملتهب شده باشد، باید کمی صبر کنید. انجام وکس بر روی پوست هایی که نشانه هایی از التهاب، بثورات پوستی، برآمدگی و عفونت دارد کار اشتباهی است. اپیلاسیون کردن در این شرایط می تواند وضعیت پوست را تشدید کرده و حتی عفونت جدی ایجاد کند.

11 نکته مهم برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون

برای کاهش خطر ابتلا به بثورات خفیف تا شدید پس از اپیلاسیون، باید پس از برداشته شدن موهای زائد، پوست را به درستی درمان کنید. داروهای طبیعی بسیاری وجود دارند که برای پوست تحریک شده مناسبند و باعث کاهش تحریک و التهاب می شوند. همچنين درمان مناسب بعد از موم انداختن از عفونت، ایجاد برآمدگی پر از چرک و بثورات نیز جلوگیری می کند.

برای کاهش سوزش، آب سرد روی پوست بمالید

یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش ها برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون استفاده از  کمپرس مرطوب و سرد است. آب سرد کمک می کند تا عروق خونی تنگ شده و التهاب و تورم ناحیه پوست آسیب دیده کم شود.

طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، کمپرس آب سرد یک راه عالی برای کاهش سوزش و التهاب پوست است. این کار می تواند به کاهش انواع مختلف تحریکات پوستی، از جمله سوزش ناشی از اپیلاسیون کمک کند.

نحوه استفاده:

برای استفاده از کمپرس سرد جهت جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون باید موارد زیر را انجام دهید:

برای جلوگیری از ایجاد برآمدگی روی پوست از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا حاوی ترکیبات عالی برای تغذیه و ترمیم پوست آسیب دیده است. پس از اپیلاسیون، شما باید به طور منظم پوست را با آلوئه ورا ماساژ دهید تا از بروز بثورات جلوگیری کرده و سوزش پوستتان کم شود.

مجله هندی Journal of Dermatology گزارش داد که آلوئه ورا حاوی آنزیم ها و آنتی اکسیدان هایی است که به بهبود پوست تحریک شده کمک می کند. این ترکیبات همچنین باعث تولید کلاژن در پوست می شوند و شرایط ایده آل پوست را حفظ می کند. این ماده همچنین دارای اثر مرطوب کننده روی پوست است. مرطوب کردن پوست بعد از اپیلاسیون برای جلوگیری از تحریک بسیار ضروری است.

نحوه استفاده:

برای استفاده از آلوئه ورا جهت درمان بثورات، التهاب و عفونت بعد از اپیلاسیون، باید طبق دستور زیر عمل کنید:

آلوئه ورا همچنین یک درمان خانگی عالی برای آفتاب سوختگی است.

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت از روغن درخت چای استفاده کنید

روغن درخت چای نه تنها برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون مفید است، بلکه به درمان سایر عفونت های موجود در پوست نیز کمک خواهد کرد. روغن درخت چای شامل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که پوست را ترمیم کرده و علائم فولیکولیت مانند التهاب منافذ یا تحریک پوست را کم می کند.

استفاده از ترکیب روغن درخت چای با روغن حامل نیز یک راه عالی برای مرطوب کردن پوست است. مجله Clinical Microbiology Reviews گزارش می دهد که روغن درخت چای به کاهش التهاب کمک می کند.

نحوه استفاده:

برای استفاده از روغن درخت چای پس از اپیلاسیون جهت مرطوب کردن پوست و جلوگیری از بثورات در حال شکل گیری، باید آن را در روغن حامل رقیق کنید و به شیوه زیر برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون از آن استفاده کنید:

استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک روغن حامل در این ترکیب کمک خواهد کرد که  عفونت های پوستی قبلی نیز بهبود پیدا کند. روغن نارگیل یک عامل ضد التهابی طبیعی است و فعالیت های ضد باکتریایی روی پوست دارد.

اگر روغن درخت چای ندارید می توانید این روغن را با روغن اسطوخودوس جایگزین کنید. مطالعات نشان داده اند که اسانس یا روغن اسطوخودوس دارای اثر آرام بخش و ضد میکروبی است و در کاهش علائم تحریک پذیری پوست تاثیر می گذارد. فقط 2 الی 3 قطره اسانس اسطوخودوس را به یک قاشق غذا خوری روغن حامل اضافه کنید و از همان روش روغن درخت چای استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس همچنین به عنوان یک دئودورانت طبیعی عمل می کند  و استفاده از آن در نواحی که تعریق زیاد است می تواند بدن را خوشبو کند.

از عنبر سائل برای کاهش خارش بعد از اپیلاسیون استفاده کنید

عنبر سائل یکی دیگر از داروهای طبیعی است که می توانید پس از موم انداختن برای پیشگیری از بثورات و تحریکات پوستی از آن استفاده کنید. خواص ضد خارش عنبر سائل به لطف میزان تانن هایی است که در این ماده وجود دارد. این مواد باعث کاهش التهاب می شوند و اثر ضد عفونی کننده روی پوست دارند.

مجله Inflammation گزارش داد که عنبر سائل برای کاهش التهاب پوست کاربرد دارد و به جلوگیری از ابتلا به عفونت های پوستی منجر می شود.

نحوه استفاده:

برای کمک به جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون با استفاده از عنبر سائل، باید از این روش استفاده کنید:

حمام کردن با بلغور جو دو سر برای تسکین پوست عالی است

جو دوسر یک درمان عالی برای تسکین پوست پس از اپیلاسیون است. زیرا این ماده پوست را لایه برداری کرده و باعث کاهش سوزش می شود. بلغور جو دوسر شامل خواص ضد التهابی و پاک کنندگی روی پوست است. بافت زبر جو دو سر نیز برای حذف سلول های مرده پوست موثر است.

بر طبق یافته های مجله Journal of Drugs in Dermatology، جو دوسر اثری اثبات شده در کاهش خارش و تحریک در اختلالات مختلف پوستی دارد. این ماده را می توان در مراحل آماده سازی پوست به عنوان یک پاک کننده و مرطوب کننده نیز استفاده کرد.

نحوه استفاده:

برای درمان سریع مشکلات پوستی که بعد از اپیلاسیون به سراغتان می آید باید از جو دوسر به شیوه زیر استفاده کنید:

اگر منطقه ای که اپیلاسیون کرده اید کوچک است می توانید از ماسک بلغور جو دو سر استفاده کنید.

عسل برای درمان پوست عالی است

پس از استفاده از اپیلاسیون، می توانید از عسل خام یا عسل مانوکا برای تسکین هر گونه تحریک و درمان سریع تر پوست خود استفاده کنید. عسل مانوکا قرن هاست که برای از بین بردن التهاب پوست و درمان انواع بیماری های عفونی پوست استفاده می شود.

تحقیقات در مورد خواص شفا بخش عسل نشان داده اند که خواص ضد باکتری آن در بهبودی پوست نقش دارد. این تحقیق نشان داد که عسل به بافت کمک می کند تا سریع تر خود را ترمیم کند. این ماده التهاب را کاهش می دهد، و در بهبود زخم های پوستی و تحریکات، اثر تسکین دهنده دارد.

نحوه استفاده:

برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون با عسل و کاهش خطر ابتلا به بثورات پوستی، طبق دستور زیر عمل کنید:

با یک ماسک خیار اثر بثورات و تحریک را خنثی کنید

یک راه عالی برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون استفاده از ماسک خنک کننده خیار است. خواص آنتی اکسیدانی این ماده دلیل است که شما را مجاب می کند تا از آن برای درمان تحریک پس از اپیلاسیون استفاده کنید.

طبق اعلام مجله Fitoterapia، خیار حاوی ترکیباتی است که اثر خنک کننده روی پوست دارند. همچنین حاوی ویتامین های مختلفی است که به تغذیه پوست کمک کرده و باعث بهبودی سریع تر می شوند.

نحوه استفاده:

ماسک آرام بخش خیار به خصوص برای جلوگیری و درمان بثورات و تحریک صورت پس از برداشتن موهای زائد آن بسیار مفید است. کافی است که دستور زیر را عملی کنید:

برای درمان پف کردگی زیر چشم و تورم صورت نیز می توانید از خیار استفاده کنید.

لباس های شل بپوشید

پس از اپیلاسیون، مهم است که لباس های شل بپوشید تا بثورات پوستی و تحریک بیشتر ایجاد نشود. لباس هایی که به پوست می چسبند، می توانند اصطکاک زیادی ایجاد کرده و پوست حساس شده شما را تحریک کند.

دلیل دیگری که برای پوشیدن لباس های شل و لباس های زیر پنبه ای پس از اپیلاسیون وجود دارد این است که این لباس ها موجب می شوند پوست بتواند بهتر نفس بکشد. این لباس ها مانع از تعریق بیش از حد و تجمع باکتری می شود و به همین دلیل می تواند باعث جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون شود.

پس از اپیلاسیون از صابون روی پوست استفاده نکنید

چند روز اول بعد از اپیلاسیون نباید از صابون های قوی و پاک کننده های خشن بر روی پوست استفاده کنید. صابون می تواند پوست را حساس و حتی بیشتر تحریک کند. صابون های قوی همچنین می توانند روند بهبودی را مختل کنند.

به گفته دکتر آلن راکف در وبسایت MedicineNet، صابون در واقع می تواند باعث بروز بثورات شود، به خصوص اگر پوست شما حساس است. این به این دلیل است که صابون چربی های طبیعی پوست را که یک مانع محافظ در برابر سوزش ایجاد می کند، از بین می برد.

از خانه خارج نشوید

کار دیگری که باید برای جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون انجام دهید این است که پوست را از خورشید دور نگه دارید. مواجه شدن پوست با نور خورشید باعث می شود حساسیت زیادی ایجاد شود. یادتان نرود پوست در 12 ساعت اول پس از اپیلاسیون فوق العاده به نور خورشید حساس است و این نور می تواند به لایه بیرونی پوست شما آسیب برساند.

بهترین کار این است که پوست اپیلاسیون شده را با لباس بپوشانید. زیرا حتی کرم ضد آفتاب نیز برای محافظت از پوست در این شرایط کافی نیست. پس تا 12 ساعت پس از اپیلاسیون یا از خانه خارج نشوید یا پوست را کاملا بپوشانید.

پوست خود را بعد از اپیلاسیون تمیز کنید

همانطور که پوستتان را پس از اپیلاسیون به کمک روش های بالا بهبود می دهید، باید با ادامه مراقبت از پوست از عفونت ها و جوش روی پوست جلوگیری کنید.

یکی از راه های مهم برای مراقبت از پوست، لایه برداری از آن هر 2 الی 3 روز یک بار است. برای انجام این کار می توانید از برس یا لیف لایه بردار جهت حذف سلول های مرده پوست استفاده کنید. این کار باعث می شود که فولیکول ها مسدود نشوند و جوش و موی زیر پوستی رشد نکند.

چه کارهایی باید بعد از اپیلاسیون انجام دهیم؟

به غیر از رعایت موارد فوق باید بعد از اپیلاسیون کردن برای جلوگیری از تحریکات پوستی که می تواند منجر به خارش یا عفونت شود، از مواردی زیر نیز اجتناب کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *